کد مطلب:321349 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

استدلال به اینکه روح همه موجودات از یک نسخ است
گفته است خلق ذی روح بر چهار نوع است خلق الساعة كالهوام والحشرات خلق البیض كالطیور و خلق التوالد كالحیوانات و هی صامتته متحركة بالارادة و ناطق مدرك للكلیات و هذا الأدراك بدئه من كلمة الله المطاعة و لیست من العناصر و الفلكیات بلی جسم و جسد هیكلی هیكل و بدنش عرش ظهور كلمه مطاعه است التی هی من المشیة الامكانیة و الارادة الكونیة خلق الأنسان من صلصال كالفخار و خلق الجان من مارج من نار و اما الروح المنبعث فیه من الله و من الكلمة المحیطة النافذة المهیمنة علی العالمین یسألونك عن الروح قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا بشأنی این عالم را محكم و متقن خلق فرموده كه جمیع صاحبان عقول و افئدة از احطاء و ادراك ما ظهر منها و ستر فیها عاجز و قاصر بوده و خواهند بود و اگر فی الجمله تغییر و تبدیلی در آن فرض شود كل به كلی عاطل و باطل خواهد شد ساعت اگر فی الجمله آلات و ترتیبش مختل شود مهمل و معطل است ابی الله ان یجری الأمور الا باسبابها برهانی است كافی و لئن اتبع الحق اهواءهم لفسدت السموات والأرض و من فیهن بل اتیناهم بذكرهم فهم عن ذكرهم معرضون دلیلی است وافی و این اراده ی كونیه با این قدرت و اقتدار و اتقان و استحكامش در ظهور و بلوغ موالید ثلثه خود الی ما ینبغی و یلیق محتاج است به معاونت عقل عاقل هر قدر بیشتر و ظهورش زیادتر قوای مكنونه مخزونه در وجود بروزش زیادتر است و ظهورش بیشتر محرك عالم محبت است و حافظ و مربی و ناصر و مرقی آن عقل و مظهر و مظهر محبت و عقل مظاهر كلیه الهیه اند هر قدر ظهور اعظم ظهور محبت عظیم تر و بروز عقل بیشتر است و ایشانند عقل اول در هر گور و دور كه حقیقت علل العلل است و به ایشان است بدء و عود
موجودات و مكونات و محسوسات و معقولات اگر به بصر حدید و انصاف در آفاق و انفس و كتب آسمانی و ظهور مطالع قدسی نظر نمائیم و تفكر كنیم فیما ظهر و یظهر منهم و زحمات و مشقاتی كه حمل می فرمایند روح الوجود لجودهم الفداء شهادت می دهم كه ایشانند حافظ وجود و معین وجود بل موجد وجود و ناصر وجود و مربی وجود و مرقی وجود آن چه دارائیم از حیوة و زندگانی و عیش و سرور و بهجت و عزت و سعادت و سیادت از تفضل تربیت این جواهر وجود و مطالع حضرت موجود است متكلم اسمه تعالی است و مظهر و ناطق آن این طلعات قدسیه اند جمیع اسماء حسنی و صفات علیا از ایشان ظاهر است و حول ایشان طائف عالم محبت و عقل به ایشان قائم است و قیام ایشان بالله لا حول و لا قوة بالله والله الذی لا اله الا هو الذی ینطق فی كل شان و كل شی بانه هو الله وحده لا شریك له المنشئ المبدع القادر السلطان الباقی الدائم الحی الابدی القدمی الرحمن الرحیم اگر درست در تعلیمات این ظهور اعظم و طلوع اكرم ابهی ملاحظه نمائیم و تفكر كنیم مشاهده می نمائیم عقل و محبت قبل در مقام نطفه و علقه بوده و حال به مقام احسن الخالقین رسیده بارالها چه خواهد شد وقتی كه ثمرات سدرة بیان این ظهور ظاهر شود و لطائف و زهورات این شجره ی عرفان به علوم و صنایع و حكم و بدایع ظهور نماید فوالله آن وقت كل ارض جنت ابهی و فردوس اعلی و رضوان است فروح و ریحان و جنة نعیم تحیتهم فیها سلام و آخر دعویهم ان الحمدلله رب العالمین این است كه به طلوع و اشراق نیز جودشان عالم وجود به خلعت جدید و حیوة تازه و عقل و هوش بدیع و دانش و بینش منیع مخلع می شود و هیاكل انسانی به روح بیان و معانی و روح مكلوت قدسی مبعوث می گردد مقصود آن كه انسان از الهیات است اگر الهیات را ترقی داد و به الهیات اقبال نمود طبیعیات تابع الهیات می شود و متابعت احكام شرع می نماید و جعلوا التقوی سرابیلهم ذلك الكتاب لا ریب فیه هدی للمتقین این است كه حضرت رسول (ص) فرموده شیطان من ایمان آورده و اگر نعوذ بالله طبیعیات را ترقی داد و رو به طبیعیات رفت الهیات مخمود می شود و حكم میت و جماد و خشب مسنده در حق او جاری می گردد و لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم ثم رددناه الی اسفل سافلین الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات فلهم اجر غیر ممنون و العصر ان الأنسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصلحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.